Zadośćuczynienie za zmarnowany urlop - kiedy można się o nie ubiegać?

Na początek, aby dobrze zrozumieć, która forma rekompensaty może dotyczyć naszej sprawy, warto rozróżnić dwa pojęcia:

  • Odszkodowanie - rekompensata za szkodę majątkową, np. uszkodzenie samochodu. Na przykład: w umowie dotyczącej naszego urlopu zawarty był punkt gwarantujący miejsce na strzeżonym parkingu, a w rzeczywistości parking nie był strzeżony i z tego powodu samochód został uszkodzony. W tej sytuacji mamy prawo ubiegać się o odszkodowanie.
  • Zadośćuczynienie - rekompensata za szkodę niemajątkową, np. uraz psychiczny. O zadośćuczynienie za zmarnowany urlop możemy ubiegać się więc w sytuacji, gdy standardy naszego urlopu od tych zawartych w umowie i z tego powodu byliśmy narażeni na stres, utratę przyjemności czy spokoju. Na przykład: w umowie zawarta była informacja, że będziemy zakwaterowani w dużym pokoju z balkonem, własną łazienką i klimatyzacją. W rzeczywistości okazało się, że nasz pokój nie ma ani balkonu, ani klimatyzacji, a łazienka jest wspólna dla dwóch pokoi.

Zobacz również: Ubezpieczenia turystyczne

 

 

W jakich sytuacjach przysługuje nam zadośćuczynienie za zmarnowany urlop?

O rekompensatę za nieudany urlop możemy starać się, gdy problematyczna sytuacja wynika z zaniedbania lub winy wyłącznie biura podróży. Przedstawione poniżej sytuacje to przykładowe powody, przez które może ubiegać się o zadośćuczynienie za zmarnowany urlop:

  • Miejsce zakwaterowania nie spełnia warunków zawartych w umowie, np. pokój jest mniejszy niż miał być, nie posiada plaża zadośćuczynienie za nieudane wakacjegwarantowanych udogodnień takich jak własna łazienka, klimatyzacja czy balkon,
  • Lokalizacja zakwaterowania nie jest zgodna z ustaleniami w umowie, np. nasz ośrodek/domek miał być położony w odległości 50 metrów od morza, a w rzeczywistości odległość ta wynosiła 500 metrów.
  • Zatrucie się jedzeniem pochodzącym z wyżywienia gwarantowanego w umowie, np. gdy posiadamy opcję all inclusive i zaszkodzi nam jedzenie pochodzące z tego baru.
  • Program pobytu różni się od ustalonego, np. nie zostały zorganizowane wycieczki, których koszt był wliczony w cenę pobytu.

 Czytaj więcej: Wypadek za granicą. Jak postępować, by uzyskać odszkodowanie?

lezak

O czym warto pamiętać?

 

Jeśli nie jesteś zadowolony ze swojego urlopu przez sytuacje wynikające z zaniedbań biura podróży, warto udokumentować powody swojego niezadowolenia zdjęciami i filmami. Swoją reklamacje złóż do biura podróży nie później niż 30 dni po powrocie z urlopu.